01 maart 2006

Echt snel mobiel internet komt er aan

De mogelijkheden die momenteel beschikbaar zijn voor mobiel internetten zijn nogal beperkt. Natuurlijk, we hebben UMTS, maar de snelheid hiervan vind ik persoonlijk niet voldoende om van mijn laptop een echt 'mobiel kantoor' te maken. Het is snel genoeg om op internet te surfen, maar als ik een grote e-mail binnenhaal of verstuur heeft de verbinding het er behoorlijk moeilijk mee. Dus voel ik me toch nog aan het kantoor of de thuiswerkplek gebonden als ik echt goed wil werken.

Maar er is een aantal ontwikkelingen die hier verandering in lijken te gaan brengen.

De eerste is WiMAX. WiMAX is het meest eenvoudig uit te leggen als WiFi met een groter bereik. In plaats van de maximaal tweehonderd meter van WiFi hebben we het bij WiMAX over enkele tot zelfs enkele tientallen kilometers. Dat geeft WiMAX een grote potentie, waar zich inmiddels een flink aantal leveranciers op hebben gestort. Vorige week kwamen ze samen op de WiMAX Summit in Parijs.

Maar ondanks de hype-verhalen die af en toe de ronde doen over WiMAX heeft deze technologie nog een lange weg te gaan. Op dit moment is het niet meer dan een alternatief voor een zakelijke DSL verbinding met als belangrijkste voordeel dat een bedrijf eenvoudig en snel is aan te sluiten. Op die manier wordt WiMAX ook in Nederland in de markt gezet door Enertel.

Ik zit echter niet zo zeer te wachten op een alternatief voor ADSL, maar op WiMAX om vanaf mijn laptop snel te kunnen internetten buiten kantoor. Voor die toepassing is vorig jaar december een belangrijke stap genomen doordat de 802.16e standaard is goedgekeurd. Dat is de WiMAX variant die het mobiele gebruik mogelijk maakt. Echter, de eerste producten die op deze standaard gebaseerd zijn worden pas eind dit jaar of begin volgend jaar verwacht. En dan moet de benodigde netwerkinfrastructuur nog worden gerealiseerd en moeten de licenties het ook toelaten. De licentie die Enertel bijvoorbeeld in Nederland heeft voor een WiMAX frequentie laat dit mobiele gebruik niet toe.

Gelukkig maar, denken partijen als KPN en T-Mobile, want voor die toepassing hebben wij nou net al die miljarden betaald in het kader van de UMTS licenties. En gelukkig zijn de huidige UMTS-snelheden nog niet het eindstation. We hebben namelijk ook nog HSDPA: een techniek die het mogelijk maakt om de snelheden op het UMTS netwerk op te schroeven tot ze daadwerkelijk vergelijkbaar zijn met ADSL. De netwerken van KPN en Telfort worden voor het einde van het jaar ge-upgrade met HSDPA. T-Mobile heeft soortgelijke plannen.

HSDPA is dus dichterbij dan WiMAX om echt snel mobiel internetten mogelijk te maken.