22 februari 2006

Instant Messaging producten steeds professioneler

De markt voor Instant Messaging of IM (het uitwisselen van korte tekstberichten tussen gebruikers die on-line zijn) voor zakelijke toepassingen is de laatste tijd behoorlijk in beweging. Microsoft kondigde vorige week aan dat een IM client onderdeel zal zijn van de professionele editie van de nieuwe Office 2007. Deze Office Communicator is een sprong voorwaarts voor zakelijk gebruik van IM ten opzicht van de Windows Messenger die bij Windows XP werd meegeleverd.

Ook IBM laat van zich horen op deze markt. Het heeft zijn Lotus Sametime afgestoft en onder meer geschikt gemaakt om te praten met gebruikers die op andere IM platforms werken. Het in Nederland populaire MSN zit daar helaas niet bij. Begrijpelijk natuurlijk, gezien de concurrentie tussen IBM en Microsoft op dit gebied. Wel wordt uitwisseling met de nieuwe Google Talk client beloofd door IBM.

Net als Microsoft heeft ook IBM mogelijkheden ingebouwd voor integratie met Voice-over-IP in zijn nieuwe IM client. De mogelijkheid om snel te schakelen tussen een IM-gesprek en een telefoongesprek is interessant. De precieze mogelijkheden en technische uitwerking hiervan moet zich nog uitkristalliseren. Een recent onderzoek dat wij onder IT-managers hielden wees uit dat bijna de helft van hen de komende jaren met Voice-over-IP aan de slag gaat. Voor hen is het dus van belang deze ontwikkelingen op IM gebied scherp in de gaten te houden.

Met de voor Nederland wat minder relevante aankondiging deze week van AOL en WebEx dat ze ook met een professionele IM client komen is het plaatje compleet: de markt is in beweging. Nu de gebruikers nog.

17 februari 2006

Bellen via WiFi wordt mainstream

Op het 3GSM congres in Barcelona deze week kondigden zowel Nokia als Motorola aan dat ze een UMA telefoon op de markt brengen. UMA staat voor Unlicensed Mobile Access en is een technologie die het mogelijk maakt over te schakelen tussen het GSM netwerk en een draadloze (WiFi) netwerkverbinding.

Dus wat gebeurt er: je bent aan het bellen met je mobiel en als je het kantoor binnenkomt schakelt je toestel automatisch over op een Voice-over-IP verbinding via je draadloze netwerk. En dat alles zonder dat je telefoongesprek onderbroken wordt.

Het grote voordeel is natuurlijk dat het bellen met Voice-over-IP veel goedkoper is dan het gebruik van het GSM netwerk. Bovendien kan de verbinding binnen een gebouw zelfs beter zijn.

Met UMA hebben we er dus weer een nieuw buzzword bij.

07 februari 2006

FON

Een mooi voorbeeld van een technologische innovatie door een slim idee, in plaats van door een nieuw stuk technologie: FON. Dit Spaanse bedrijf kondigde deze week aan dat ze een financiële injectie van enkele miljoenen euro's krijgen van onder meer Google. Als Google geïnteresseerd is, wordt het meestal tijd om eens goed te kijken. Wat doet FON?

Het idee is simpel. FON zegt tegen elke internet gebruiker (zakelijk of privé) met een draadloze router: deel je bandbreedte met de rest van de gemeenschap. En als je zelf deelt, mag je ook gebruik maken van de bandbreedte van andere FON gebruikers. Als maar genoeg mensen dit doen ontstaat er een wereldwijde WiFi dekking.

Het klinkt simpel en het zou zo maar kunnen werken. Toch zijn er nog behoorlijk wat haken en ogen aan dit idee. Een aantal hiervan kun je vinden op FON's eigen website. Om twee brandende vragen te noemen: staat mijn provider het wel toe dat ik mijn bandbreedte aanbied aan anderen? en wat gebeurt er als iemand mijn verbinding gebruikt voor illegale activiteiten?

Maar laten we ervan uitgaan dat Google, Skype en de investeringsmaatschappijen die nu in FON stappen zich ook deze vragen gesteld hebben. En de aankondiging van deze week toont aan dat zij dit in ieder geval niet als onoverkomelijke problemen zien.

02 februari 2006

De markt zit te slapen

Wehkamp is eind vorig jaar gestart met het ondersteunen van zijn klanten via chat en videogesprekken. Dit was als proef gestart, maar bleek zo succesvol dat al snel tot volledige invoering is overgegaan. Wehkamp moest onderkennen "dat de consument allang klaar was voor commerciële chat, maar dat de markt, en ook wij, dit pas laat heeft onderkend."

Bij deze dus een wake up call voor andere Nederlandse organisaties, zoals bijvoorbeeld verzekeraars of de overheid. Instant messaging en aanverwante technologieën zijn een natuurlijk communicatiemiddel voor een steeds groter deel van de Nederlandse bevolking. Als organisaties hierop aansluiten kan dit zorgen voor meer tevreden klanten.

De gemiddelde manager zou er goed aan doen zich op dit gebied eens te laten bijscholen door zijn dochter van 15...

Grote spelers weer in beweging door open source

IBM heeft deze week een gratis versie van zijn DB2 database beschikbaar gesteld, nadat Microsoft en Oracle eerder een soortgelijke aankondiging hadden gedaan. Deze beweging was te verwachten door de groeiende populariteit van open source producten als MySQL en het in het oog springende verschil in aanschafkosten (gratis downloaden vs. enkele duizenden tot tienduizenden euro's). Het is wel belangrijk om te onderkennen dat de gratis databases van IBM en anderen een aantal beperkingen kennen. Voor een (zware) productie-situatie moet toch weer het volle pond betaald worden. Op dat punt blijft een duidelijk verschil bestaan met MySQL.

De markt beweegt dus weer verder naar software als commodity (zie ook mijn post van 27 januari).

Overigens blijkt uit een onderzoek dat ik eind vorig jaar onder Nederlandse ICT-managers heb uitgevoerd dat die nog niet echt warmlopen voor open source. Slecht één derde gaf aan dit een interessante toepassing te vinden.